שלום,
ברשותי Nikon d7100 כבר זמן ממושך כך שאני מכיר אותה די טוב, ובכל זאת, שאלתי די בסיסית.
במצב של פוקוס אוטומטי המצלמה מציגה מספר מסויים של נקודות פוקוס על חלקים נרחבים של האובייקט שמולה, מה שמאפשר לי לצלם את שטח גדול יותר של הדמות שמולי בצורה חדה גם בצמצם די פתוח. אלא שבמצב פוקוס ידני מופיעה לי רק נקודה אחת, מה שמביא לתוצאה שרק חלק קטן באובייקט בפוקוס והשאר לא (ואני לא מדבר על הרקע). מה שמאלץ אותי לסגור צמצם ולאבד איכות וכניסת אור.
מה ניתן לעשות כדי להמשיך לצלם במצב Manual ובכל זאת להשיג חדות/ פוקוס של כל האובייקט/דמות?
שאלה נוספת, איך מצלמות של פלאפונים מתהדרות בצמצם כל כך פתוח ובכל זאת מציגות עומק שדה כל כך עמוק?
תודה !
פוקוס הוא עניין של מרחק ועומק שדה, זה אומר שאם אתה עומד במרחק של 3 מטר מהדמות, לדמות יש נניח "עומק" של 50 ס"מ, ונניח שאתה מצלם בצמצם פתוח ועומק השדה הוא 30 ס"מ, אתה תצטרך לבחור את הנק' המתאימה שתהיה בפוקוס ולקחת בחשבון ש-20 ס"מ מעומק הדמות לא יהיו בפוקוס. אז מה בדיוק יהיה בפוקוס? זה כבר תלוי בנק' שבה תבחר. בד"כ כשמצלמים פנים הפוקוס צריך להיות על העיניים, ואז, אם עומק השדה מאד רדוד יכול להיות שהאף לא יהיה בפוקוס וגם האוזניים לא. זה כך גם במצב אוטומטי וגם במצב ידני. רק שבמצב אוטומטי יכול להיות שהמצלמה תבחר את רוב הדמות (מספר נק' על הדמות שיהיו בפוקוס ולאו דווקא העיניים) וכך ניראה לך שהפוקוס טוב יותר.
כדי להשיג פוקוס על כל הדמות, במידה וזה לא קורה בצמצם פתוח, סגור אותו קצת ותרוויח עומק שדה גדול יותר שבו כל הדמות תשב בתוך עומק השדה. צריך לזכור טוב שרקע מטושטש (בוקה) הוא לא תלוי רק בצמצם פתוח אלא גם באורך המוקד של העדשה (וזה עונה על שאלת הטלפונים). בעדשות עם אורך מוקד קצר (עדשות רחבות) עומק השדה יהיה גדול מאד ולכן גם בצמצם פתוח - תקבל עומק שדה גדול (שטח גדול יהיה בפוקוס). כדי לקבל רקע מטושטש יש לצלם באורך מוקד גדול (או להשתמש בזום של המצלמה) ואז הרקע יהיה מטושטש גם אם הצמצם לא פתוח לרווחה.
תודה על התגובה.
אני כרגע משתמש בעדשת Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G
אם אני מבין נכון, עדשה רחבה יותר תתן לי עומק שדה גדול באופן טבעי שיאפשר פוקוס על כל הדמות גם בצמצם מאוד פתוח. הבנתי נכון?
אם כן, אשמח לקבל המלצה על עדשה רחבה טובה ולא יקרה מדי. לא מחייב שתהיה עדשת זום.
תודה
שלום דורון, מעניין לעניין באותו עניין... יש לי מצלמת ניקון D7200 ואני רוצה לדעת האם ישנה אפשרות להגדיר במצלמה שלאחר צילום תמונה אני מצליח לראות איפה הפוקוס בתמונה?
האמת שהעדשה מאוד חדה ומהירה,
אז איך בכל זאת אדע כמה לסגור צמצם, אבל לא יותר מדי, כדי לקבל פוקוס וחדות מרבית לאורך כל הדמות שבתמונה? כתבת: "כדי להשיג פוקוס על כל הדמות, במידה וזה לא קורה בצמצם פתוח, סגור אותו קצת ותרוויח עומק שדה גדול יותר שבו כל הדמות תשב בתוך עומק השדה."
אני מאמין שזה לא סוג של הימור "סגור אותו קצת", אלא יש דרך קצת יותר מדוייקת להחליט או לתת למצלמה להחליט כמה לסגור את הצמצם. מה גם שלאחר הצילום לא ניתן ממש להבחין במסך הקטן של המצלמה האם הפוקוס מספק או לא, אלא רק בהגדלה במסך המחשב.
אם אני אשאל אותך איזו מהירות תריס היא המהירות האופטימלית לצילום טוב - התשובה תהיה:"תלוי".
תלוי את מה אתה מצלם, באיזו מהירות הוא או אתה נעים, האם אתה רוצה להקפיא או למרוח את התנועה, והכי חשוב - כמה אור יש בסצנה.
הרי ברור לך שמהירות התריס היא דבר שמשתנה מרגע לרגע, והמהירות היא הרי רק חלק אחד ממשולש התאורה (תריס, צמצם ו-ISO), ולכן כשתרצה לקבוע מפתח צמצם מסויים - תעשה זאת אחרי-תוך כדי שאתה קובע את שאר הנתונים, למשל: אתה מצלם מהיד נושא סטטי, בחוץ, בשעת צהריים, ואתה רוצה לכלול כמה שיותר ממנו בעומק השדה הברור, נניח שהנתונים שלך הם 1/1250, ISO100, f4 ואתה עם עדשת 35mm אתה יכול להוריד את מהירות התריס ובמקום זאת לסגור למפתח הצמצם הרצוי.
מקווה שעזרתי ולא סיבכתי אותך יותר :-)
אני מניח שזה עיניין של ניסוי וטעיה.
רציתי לדעת מה הנקודה שכדאי שאתחיל ממנה לשחק בנתוני המצלמה.
לא הסתדר לי שסגירת הצמצם תחייב הורדה בחדות ובאיכות התמונה, כי זה בפועל מה שקורה. לכן אני מנסה למעט כמה שאפשר בסגירת הצמצם. חשבתי שאולי אני מפספס משהו לכן שאלתי.
זו לא נקודה מסויימת אלה יסודות הצילום. אף אחד לא ילמד אותך את יסודות הצילום באמצעות הודעה בפורום. יש לא מעט אנשים כאן שבטוחים שאם יש להם מצלמה טובה וציוד טוב זה מספיק בשביל להוציא תמונות מעולות וכשזה לא קורה הם כמובן מאשימים את הציוד...
חייבים ללמוד ולדעת את יסודות הצילום ולא להתעצל. להבין איך בכלל עובדת מצלמה. מה זה תריס / צמצם / ISO ואיך כל אחד מהם משפיע על התמונה. בלי לדעת את היסודות אין לך סיכוי גם ע"י אלפי ניסויים וטעויות ללמוד לצלם נכון.
טוב, צפיתי שתגובה כזאת תגיע בשלב כלשהו.
אני יודע שיש נטיה לקנות ציוד טוב מבלי לדעת איך לתפעל אותו, ואז להאשים כל מה שאפשר חוץ מאת עצמנו. אלא שלא האשמתי את הציוד אלא את חוסר ניסיוני.
אני לא מצפה שמישהו ילמד אותי בהודעה איך מצלמים מא' עד ת'. האמן לי שטרחתי להכיר את המושגים הבסיסיים בעולם הצילום עוד הרבה לפני שנכנסתי לפורום הזה, ובכל זאת, כיוון שלא עברתי קורס רשמי מקיף הגיוני שיהיו דברים שמובנים מאליהם לך, ולא לי.
זה שאני יודע שהצמצם אחראי על כמות האור שעוברת דרך העדשה ועל עומק השדה, והתריס אחראי על זמן החשיפה, והISO הוא רגישות החיישן, וכו' - לא בהכרח עונה על כל השאלות שצצות בתחילת הדרך.
אם תשובתך היא לך תעשה קורס, אז בסדר. אבל מה מטרת פורום "צלמים מתחילים"? הוא נועד רק למי שעשה קורס ועדיין נותר עם שאלות?
תודה בכל אופן לעונים
ברור שיש לעבור על יסודות הצילום ראשית לגבי המצלמה שלך עבור ולמד את המדריך הנלווה אליה ואם לא קיבלת הרי שהוא זמין באתרים רבים ברשת.
בעדשות ישנות עומק שדה היה מופיע בהתאם למפתחח הצמצם אם תבחן עדשות ישנות תראה שיש מספרי צמצם משני צידי קו האמצע שבד״ב היו מפקסים איתו נניח על 5 מטר וצמצם 8 אזי היית רואה איזה תחום יהיה חד מה שבין שני מספרי ה8 של הצמצם. היו צלמים מודה אני בניהם שכאשר רצינו תחום מסויים בעומק השדה ותחום החדות היינו משחקים עם זה נניח שרצינו שבצמצם 8 כל מה שבין 4 מטר והלאה יהיה חד היינו שמים את מספר 8 של הצמצם מול 4 מטר ורואים מה יצא חד
אתה "האשמת" את הציוד בלי לשים לב כי ביקשת המלצה לעדשה אחרת כי העדשה שברשותך לא עושה את העבודה כמו שציפית ממנה. התשובה שלי היא בהחלט לא לך תעשה קורס אבל בהחלט כן לטרוח וללמוד את מושגי היסוד בצילום ויש היום אין ספור סירטוני וידאו ומאמרים שהופכים את הלימוד לקל מאד.
הפורום צלמים מתחילים הוא לצלמים מתחילים ולא לכל מי שקנה מצלמה והתחיל לצלם. אתה בהחלט מוזמן לשאול כאן שאלות ואכן שאלת וטרחנו גם לענות לך אבל בגלל שחסרים לך היסודות, התשובות שלנו לא מספקות אותך וגורמות לך "לכעוס" ולהעביר ביקורת עליהן ("טוב, צפיתי שתגובה כזאת תגיע בשלב כלשהו...").
זה תהליך שכל צלם מתחיל (לדעתי), באופן אישי מחקתי המון תמונות בשלבי ניסוי ותעייה, אני לא יודע האם מותר לי להמליץ לך על משהו ספציפי אבל ישנו אתרי מעולים שעד היום אני נוהג לקרוא את המאמרים שבו ואת ההדרכות שבו והוא מאוד עוזר לי בדרך אפי' שעברו כמה שנים מאז שסיימתי ללמוד צילום, הפוך ככל שעובר הזמן אני יותר מבין את המאמרים וההדרכות, הכי חשוב זה לא להתייאש, ופשוט להמשיך וללמוד, ולהמשיך בניסוי ותעייה כמובן במסגרת הלימוד של הצילום וככה רואים הצלחה,
בהצלחה.
ניסוי וטעייה זה מצויין אבל זה שלב מעשי. צריכה להיות הקדמה לשלב הזה והוא הלימוד וההבנה של יסודות הצילום (תאוריה). ניסוי וטעייה זה אומר לבצע, לנתח את התוצאות (ביקורת) ולהפיק לקחים. לקפוץ ישר לשלב המעשי לא יאפשר ניתוח נכון של התוצאות ובטח לא הפקת לקחים שיועילו להמשך וכך, רוב הסיכויים שאתה תמשיך לנסות ולטעות עוד הרבה זמן בלי להתקדם ולעלות ברמה.
היום לצערי הרב אתה יכול לקחת 10 קורסים בבתי ספר לצילום ועדיין לא לדעת את יסודות הצילום...
בתי הספר לצילום היום עסוקים בעיקר בלהעביר חוויה כיפית ולא בלימוד אמיתי ואני לא מאשים אותם. כדי ללמד אמנות בכלל וצילום בפרט יש צורך במה שנקרא ביקורת עבודות ובדורינו, כשלתת למישהו ביקורת זה כמעט עבירה על החוק, זה כמעט בלתי אפשרי ללמד אמנות באמת. נשארו בתי ספר בודדים שעדיין מלמדים באמת. לצערי הרב.