שלום דנה,
את שואלת שאלה שהרבה שואלים וזה נושא רחב מאד שרצוי מאד שכל בעל עסק ילמד אותו (לאו דווקא צלמים). זה קשור יותר לניהול העסק ויש מומחים לנושא. אני אשתדל לגעת בכמה נקודות מרכזיות שכל בעל עסק חייב לעשות כדי לקבל תמונת מצב אמיתית ולדעת איך לפעול בהתאם למצב (כולל, איך לתמחר את העבודה שלי).
א. ניהול טוב מתחיל בתוכנית. פשוט לקחת דף ועיפרון ולהתחיל לרשום. לקבוע לוחות ומסגרת זמנים, כאלה שניתן וצריך לעמוד בהם. הזמנים האלה צריכים לכלול גם את העבודה עצמה (צילום במקרה הזה) אך גם פעילויות אחרות הקשורות לעסק, כמו למשל זמן לבדיקת מייילים, זמן לשיטוט ברשתות החברתיות, זמן להתקשר ללקוחות פונטציאלים, זמן לניהול החשבונות והספרים, זמן לטיפול בציוד / ניקיון המשרד או הסטודיו וכו וכו'.
ב. יש לרשום את כל ההוצאות השוטפות הקבועות שקשורות לעסק. החל מעלות ספקי התקשורת, דלק ונסיעות, החזר הלוואות, בלאי ציוד, עלות ניהול החשבונות, כיבוד ללקוחות, מוצרי פירסום, שירותי פירסום ושיווק וכו'. לא לפספס שום דבר ברשימה הזו. הרשימה הזו תכיל את עלות העסק עוד לפני שבא הלקוח הראשון.
ג. בהתאם ל-2 הרשימות הנ"ל את צריכה לחשב את העלות שלך עפ"י הנוסחא הפשוטה:
לדוגמא, לפי סעיף א', נניח ואני מבין שיש לי 100 שעות בחודש שאני יכול להקדיש ללקוחות. לפי הרשימה בסעיף ב', נניח שהעסק שלי עולה 2,000 ש"ח לפני שקיבלתי שקל אחד. זה אומר שאני חייב להתחיל ב-20 ש"ח לשעת עבודה רק כדי לעבוד 100 שעות בחודש ולא להפסיד. כמובן שאנחנו לא מעוניינים רק לכסות את ההוצאות אלא גם להרוויח ולהתפרנס, ולכן ההמשך הוא חישוב של כמה את רוצה להרוויח תוך התחשבות בכמה לקוחות את מסוגלת לשרת בחודש, פחות או יותר.
מקווה שזה קצת עזר, בהצלחה!